Szczęśliwa mama to szczęśliwe dziecko. Jak zadbać o siebie po porodzie

Fot. Nina Buday/ Shutterstock

Aleksandra Szarpak

Świeżo upieczona mama jest w stanie wiele poświęcić dla swojego dziecka. Już w ciąży może mierzyć się z wieloma wyzwaniami i dolegliwościami. Po porodzie większość kobiet dba przede wszystkim o maluszka. Warto jednak zwrócić także uwagę na własne samopoczucie. Jak nie zapomnieć o swoich potrzebach i czuć się szczęśliwą, spełnioną mamą? Podpowiadamy.

Połóg, czyli około 6 tygodni po porodzie, to niełatwy okres dla kobiety. W tym czasie może zmagać się z zaburzeniami równowagi hormonalnej, które mogą powodować zmiany nastroju i tzw. baby bluesa. Poza tym świeżo upieczonej mamie może towarzyszyć zmęczenie. To efekty wysiłku związanego z porodem i pierwszymi dniami opieki nad dzieckiem. Również ciało kobiety potrzebuje czasu, by móc wrócić do normalnego funkcjonowania. Zanim to się stanie, trzeba zmierzyć się z konsekwencjami fizycznymi porodu (w zależności od jego rodzaju).

Nie bój się prosić o wsparcie i dzielić obowiązki z partnerem

Oczywiście, każda mama po przywitaniu na świecie dziecka, dba przede wszystkim o jego dobro. Wiele z nich ma też wrażenie, że społeczeństwo oczekuje od nich, że skupi się wyłącznie na wychowywaniu potomka. Jednak nie jest to odpowiednie podejście. Kobieta nie powinna zapominać o sobie i o odpoczynku, by mieć siłę spełnić się w macierzyństwie.

Szczególnie w pierwszych tygodniach po porodzie powinna odpoczywać, dlatego warto poprosić o wsparcie w opiece nad dzieckiem swojego partnera. Ważny jest podział obowiązków, aby mama nie była przeciążona i by jej organizm mógł wrócić do formy.

Jeżeli odczuwa dolegliwości poporodowe, powinna je skonsultować z lekarzem. W połogu występują m.in. krwawienie, zaparcia, bolesność krocza (czy bolesność rany po cesarskim cięciu). Mogą pojawić się hemoroidy. Nieraz potrzebne jest wsparcie psychologa. To np. przydaje się, gdy kobieta zmaga się z baby bluesem lub depresją poporodową. Nawał mleczny także może być dla kobiety niekomfortowy. Warto w takich sytuacjach skorzystać z rad ekspertów, którzy podpowiedzą, jak złagodzić dolegliwości.

Fot. Nina Buday/ Shutterstock


Świeżo upieczona mama powinna być wobec siebie wyrozumiała. Jej ciało nie będzie wyglądało tak jak przed ciążą i być może, aby wrócić do formy będzie potrzebna dieta i ćwiczenia. Jednak w pierwszych tygodniach kobieta nie powinna podejmować się wysiłku fizycznego ani tym bardziej przejmować nieidealnym wyglądem. Akceptacja niedoskonałości w okresie poporodowym jest bardzo ważna. Takie podejście pozwala skupić się na regeneracji i opiece nad maluszkiem.

Kilka praktycznych rad dla świeżo upieczonych mam

Jeśli nie masz siły na spotkania z ludźmi, ogranicz wizyty rodziny i przyjaciół na kilka pierwszych dni z dzieckiem. Jeśli masz wokół siebie bliskich - daj im znać, jak mogą Ci pomóc.

Zadbaj o odpowiednią dietę, sen (gdy tylko to możliwe) i wspólny czas z partnerem. Skorzystaj z pomocy przy opiece nad dzieckiem. Jeśli dziecko śpi, Ty także odpoczywaj. Nie oczekuj zbyt wiele od siebie i od dziecka. To normalne, że będą towarzyszyły ci różne emocje na początku drogi macierzyństwa, także te negatywne, jak rozdrażnienie, czy zmęczenie (w szczególności, gdy np. Twój maluch będzie zmagał się z kolką niemowlęcą i będzie bardziej płaczliwy). Zaakceptuj to, że są lepsze i gorsze dni.

Wróć do strony głównej